Adam Opel 1862-ben fiaival üzemmé alakított egy tehénistállót. A rüsselsheimi lakatosmester maga sem gondolta volna, hogy varrógépgyára, melyben 1886-tól kerékpárok is készültek, útjára indít egy világcéget. Pedig már életében is jelentõs sikereket ért el, Németországban piacvezetõvé vált mindkét termékével, évi 20-20 ezer fölötti eladott darabszám mellett. Halálakor, 1895-ben már ezer munkásnál is több dolgozott a gyárában.
Az addig már összesen
negyedmillió biciklit értékesítõ
üzem
megrendelései 1897-ben visszaestek. Az idõközben
bicikliversenyzõkként elhíresült Opel
fivérek
– Carl, Wilhelm, Heinrich, Friedrich és Ludwig –
szerint az üzemnek profilváltásra volt
szüksége. A megoldást a Berlini Nemzetközi
Motorkocsi Kiállításon megismert Friedrich
Lutzmann nagyhercegi udvari kocsigyártó hozta meg
számukra.
1899-ben megvásárolták Lutzmann
„motorkocsigyártó” cégét,
és elkészült az elsõ, 3,5
lóerõs Opel Patent
Motorwagen System Lutzmann, amibõl tizenegy darabot adtak el.
A Hitleri Németországban, a
harmincas években a
„népautó”elkészítése
jelentette az egyik legnagyobb kihívást.1935-ben
elkészül az Olympia modell, amely teljes
egészében megfelelt az elvárásoknak.
Az Olympia korszerû módon önhordó
acélkarosszériával rendelkezett.
Gyártása során, az Opel 1934-ben szabadalmazott
úgynevezett
„nász”-technológiáját
használták, vagyis a külön-külön
összeépített fõdarabokat egy
önálló részlegben egyesítették.
1962-ben megjelent az új Kadett. A
gyár szakított az amerikai stílussal, és
európai igényeknek megfelelõ, megfizethetõ
modellként népszerûsíti. Az egészen
új bochumi szerelõcsarnokból hamarosan
kigördült a Kadett Caravan és a Kadett kupé.
1964-ben
készült el az ötmilliomodik Opel autó, 1966-ban
pedig bemutatták az új Rekord modellt, amely a Commodore
alapja lett.
A Commodore 115,130, késõbb 150 LE-s Bosch elektronikus
benzinbefecskendezéssel ellátott motorja 190 Km/h
sebességre gyorsította a GS/E modellt.
A hetvenes években az Opel
a közepes árfekvésû piac
meghódítását tûzte ki célul.
Újdonságból nem volt hiány. Megjelent az
Opel Manta, késõbb a Rekord D változata. A
„csupaüveg” stílus magával ragadta az
autósokat.
A tízmilliomodik Opel
1971-ben gördült ki a rüsselsheimi csarnokból,
majd a következõ évben megjelent az elegáns
Diplomat
típus. Az „európai-amerikai” stílus
és a chevrolet motor hamar közkedvelté és
sikeressé tette a piacon. A Diplomatot nyolchengeres Chevrolet
V-motor hajtotta. Még ebben az évben megjelent a
kupé változat is, végsebessége 204 km/h.
1973-ban gurult le a futószalagról a Kadett C modell,
mely a GM „világautó” koncepciója
jegyében készült. Ez azt jelenti, hogy a
takarékosság elvét követve a
karosszéria a világ minden táján nagyon
hasonló, vagyis Opel, de a motorját a GM adja, s
így gyakorlatilag ugyanazt az autót forgalmazzák
Opel, Vauxhall, Chevrolet vagy Holden, Pontiac, sõt Daewoo
néven, országtól és
évjárattól függõen.
A régi Admiral és Diplomat modellek
utódaként született meg a Senator és a Monza.
Az autós szaklapok ódákat zengtek a
típusról. A kényelem, a nagy csomagtér
és a kis fogyasztás a remek formatervezés
mestermunkája volt.
1979-ben megszületett az
elsõkerékhajtású Kadett D modellek
sorozata,
Standard, Luxus és Berlina. Tágas utas- és
csomagteret, a biztonságot, a kis fogyasztást, a
csökkentett károsanyag-kibocsátást
ötvözte magába a sorozat.
A
nyolcvanas évek sikerei az Ascona C modell
megjelenésével kezdõdtek. Ezután 1982
szeptemberében megjelent a gazdaságos kompakt Corsa
típus. A négy személy számára
tervezett, kis fogyasztású modell megfelel az
olajárak újabb emelkedése és egy
gazdasági válság miatt szerényebbé
váló új európai igényeknek. Az
elsõ
Corsa 993 cm³-es 45 lóerõs motort kapott.
A sportos Manta kupé 1983-ban debütált,
elõdjéhez képest kisebb
változtatásokkal.
Annál több technológiai újdonságot
építettek be a lényegesen
átalakított Rekordnál, amely újra
piacvezetõvé tudott válni.
Az Ascona modellt 1989-ben váltotta le az Opel Vectra, amely a
legsikeresebb középkategóriás autó
címét tudhatta magáénak
Európában.
A
bajok az ezredforduló után sem szûntek meg, a
cég
milliárdos veszteségeket könyvelhetett el.
Költségmegtakarítási célból
2005-ben az Adam Opel Részvénytársaságot
kft-vé alakították, sok dolgozójukat
elbocsátották, és komoly
erõfeszítéseket tettek a minõség
javítása érdekében, aminek
gyümölcseként az új Insignia még
„Az év autója” díjat is elnyerte a
2009. évre.
Ez azonban nem orvosolhatta az évtized végére
kibontakozott világgazdasági és autóipari
válság által sújtott anyacég, a
General Motors 2009-re bekövetkezett csõjdét, amely
kis
híján maga alá temette az Opelt is. A német
vállalat azonban a 2009-es tervek ellenére mégsem
vált le a GM-rõl, hanem az anyacég
újjászervezésével maga is új
lehetõségeket kapott.